Rumänska ortodoxa kyrkan i Sverige

Rumänska ortodoxa församlingar har funnits i Sverige ända sedan 1970-talet, då Sverige blev ett vanligare land att invandra till från Rumänien än tidigare. Den första församlingen bildades i Stockholm år 1971, och snart därefter bildades församlingar även i Göteborg, Malmö och andra större städer.

Idag finns sammanlagt tolv församlingar i hela Sverige, varav tre i Stockholm. Stockholm är även sedan år 2008 säte för det då etablerade biskopsstiftet för Nordeuropa, under ledning av biskop Macarie Drăgoi. De flesta församlingarna hyr lokaler av Svenska kyrkan: församlingen i Göteborg hyr till exempel kapellet i mitten av Västra Kyrkogården.

Rumänska ortodoxa kyrkan i Sverige är ganska liten till storleken med ett medlemsantal på omkring 10 000 medlemmar, men i Europa är det den allra största kyrkan med över 20 miljoner medlemmar i Rumänien och delar av Moldavien. Den Rumänska ortodoxa kyrkan har gamla anor, som sträcker sig tillbaka till aposteln Andreas, en av Jesu lärjungar. Det var av honom den Rumänska ortodoxa kyrkan fick sin lära, och han är därför både kyrkans och hela Rumäniens skyddshelgon.

Kyrkans överhuvud i Rumänien, som sedan år 1925 har patriarkal status, är Patriark Daniel.

På den här sidan kan du läsa mer om kyrkans historia både i Rumänien och i Sverige; om kyrkans riter såsom bröllop, dop och begravningar; om de olika församlingarna som finns i Sverige; och om de kyrkobyggnader som några av församlingarna har byggt själva eller köpt. Visste du till exempel att Skandinaviens första rumänsk-ortodoxa träkyrka finns i Sölvesborg och att den byggdes helt av virke som hade transporterats från norra Rumänien?

Trevlig läsning!